Senatorul USR PLUS Ștefan Pălărie a depus o inițiativă legislativă care să asigure finanțarea unităților de învățământ speciale particulare. Inițiativa stabilește finanțarea acordată unităților de învățământ particulare speciale la nivelul cheltuielilor salariale prevăzute pentru personalul angajat în unitățile speciale de stat și în limitele de normare a cadrelor didactice.
În prezent, deși legea nu distinge între unitățile de învățământ de stat și particular, în practică, unitățile de învățământ speciale particulare NU primesc finanțare din partea consiliului județean pe motiv că legea nu evidențiază în mod expres că și unitățile de învățământ speciale particulare beneficiază de finanțare de la bugetul de stat.
Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării a constat, în 2017, că neacordarea finanțării pentru învățământul privat special reprezintă discriminare și recomandă Guvernului României și Ministerului Educației să remedieze situația.
Ștefan Pălărie: ”Izolați sau refuzați de școlile speciale, greu integrați și marginalizați în școlile de masa pentru mulți dintre copiii cu dizabilități viitorul se oprește la puterea părinților de a-i susține. Copiii cu nevoi speciale au nevoie de sprijinul nostru al tuturor pentru a avea acces la educație. Școlile trebuie să ofere şanse egale la educaţie fiecărui copil, indiferent de posibilităţile sale de învăţare, participare şi dezvoltare.”
Inițiativa legislativă încurajează investiția privată în construcția și în amenajarea de unități de învățământ speciale prin susținerea de către stat a cheltuielilor salariale pentru personalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic angajat în acestea.
În România, aproape jumătate dintre copii cu dizabilităţi învaţă în şcoli speciale, arată studiul Europa Cares, realizat de Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi. Astfel, 29.433 din cei 70.000 de copii cu dizabilități din România sunt înscrişi în școli speciale, potrivit datelor furnizate de Ministerul Educaţiei.
În România, rate de angajare a persoanelor cu dizabilităţi este de 4,2%, Romania fiind ţara cu cea mai mică rată de angajare în câmpul muncii a persoanelor cu dizabilități din UE. Învăţământul special vizează acordarea de sprijin pentru elevii cu CES în vederea atingerii unui nivel individual de dezvoltare cât mai aproape posibil de cel normal.