Senatorul USR PLUS de Constanța, Remus Negoi, cere Ministerului Culturii să procedeze la (re)evaluarea patrimoniul cultural național mobil, în condițiile în care în muzeele din țară sunt milioane de artefacte care au fost inventariate din perspectivă strict administrativă.
Într-o declarație politică, senatorul Remus Negoi atrage atenția că numeroase muzee au fost atenționate și uneori sancționate pentru lipsa reevaluării bunurilor patrimoniului cultural, fie de către reprezentanții Curții de Conturi, fie de cei ai ANAF.
Remus Negoi: ”Personalul acreditat de Ministerul Culturii este singurul care cunoaște categoriile de bunuri culturale pe care le dețin muzeele și singurul în măsură să aprecieze valoarea acestor piese în conformitate cu cataloagele internaționale de profil. Numeroase muzee au fost atenționate și uneori sancționate pentru lipsa reevaluării bunurilor patrimoniului cultural, fie de către reprezentanții Curții de Conturi, fie de cei ai ANAF. În aceste condiții, majoritatea lor au apelat la experții acreditați de Ministerul Culturii, prin Legea 182/2000 a patrimoniului cultural mobil, dar nu există nicio reglementare legală care să precizeze acest lucru.”
Senatorul USR PLUS de Constanța, Remus Negoi concluzionează că re-evaluarea patrimoniului cultural național mobil este necesară nu numai pentru a aduce la zi valoarea ”contabilă” a bunurilor aflate în muzee dar și pentru a cunoaște, cu ajutorul experților evaluatori, care este valoarea moștenirii culturale din colecțiile muzeelor.
Iată, în continuare, textul integral al declarației politice:
”Cum evaluăm patrimoniul cultural național mobil?
În zona Patrimoniului Cultural Național Mobil există de ani buni o problemă pe care nu au reușit să o rezolve mai mulți miniștri ai culturii.
Legea 493/2003 la art. 2.3, urmată de OMFP 3471/2008 cereau reevaluarea bunurilor din PCNM, acțiune care nu a avut nicio clarificare legală. După denominarea monedei naționale din iulie 2005, valorile din inventarele muzeelor au fost reduse conform noii valori a leului, iar această acțiune s-a făcut, în general, în mod mecanic având în vedere numărul de ordinul zecilor de milioane al pieselor din muzeele României. S-a ajuns, astfel, la valori aberante: o piesă de 0,50 lei din anii 60 – 70 ai sec. XX să devină 0,00005 lei. Trebuie menționat că, oricum, colecțiile muzeale au fost permanent subevaluate din punct de vedere al valorii de piață, din considerente contabile.
Dincolo de actul administrativ – contabil, procesul de (re)evaluare a Patrimoniului Cultural Național Mobil presupune mai multe aspecte care trebuie corectate:
- Statul român trebuie să cunoască valoarea justă a bunurilor culturale mobile;
- (Re)evaluarea este necesară pentru a responsabiliza personalul de specialitate și auxiliar;
- (Re)evaluarea presupune aducerea patrimoniului la adevărata valoare de piață, chiar dacă, în conformitate cu legislația în vigoare, elementele de patrimoniu sunt INTANGIBILE și INALIENABILE;
- (Re)evaluarea valorizează munca arheologilor și restauratorilor/ conservatorilor care aduc plusvaloare tezaurului istoric și de artă al țării;
- (Re)evaluarea contribuie, material și moral, la compensarea cheltuielilor făcute pentru cercetările arheologice, analizele interdisciplinare, dotările cu aparatură performantă de cercetare, restaurarea și conservarea pieselor;
- (Re)evaluarea contribuie la creșterea aprecierii publicului și a autorităților față de instituțiile și personalul care gestionează și administrează PCNM, în ultimă instanță a tezaurului istoric național.
Numeroase muzee au fost atenționate și uneori sancționate pentru lipsa reevaluării bunurilor patrimoniului cultural, fie de către reprezentanții Curții de Conturi, fie de cei ai ANAF. În aceste condiții, majoritatea lor au apelat la experții acreditați de Ministerul Culturii, prin Legea 182/2000 a patrimoniului cultural mobil, dar nu există nicio reglementare legală care să precizeze acest lucru.
Mai mult de atât, există OMC nr. 2239 / 2019, prin care ministrul PSD al culturii de atunci, Daniel Breaz, introducea în activitatea de reevaluare experții evaluatori de la ANEVAR (art.3). Deși ministrul finanțelor publice de atunci (tot PSD, cum altfel), Orlando Teodorovici, prin adresa nr. 7418 / 21.10.2019, solicita anularea acestui ordin pe motive de nelegalitate, acel OMC 2239 / 2019 este încă în vigoare și împiedică o rezolvare clară și precisă a acestei activități. Nu numai că se contraziceau pesediștii între ei, dar arătau și limitele incompetenței lor.
În consecință, avem obligația de a anula acest act administrativ și de a emite unul în concordanță cu realitatea, și anume REEVALUAREA din instituțiile muzeale să se execute de către personalul acreditat de Ministerul Culturii (nu de cel ANEVAR), în baza Legii 182 / 2000 a patrimoniului cultural național mobil. Personalul acreditat de Ministerul Culturii este singurul care cunoaște categoriile de bunuri culturale pe care le dețin muzeele și singurul în măsură să aprecieze valoarea acestor piese în conformitate cu cataloagele internaționale de profil.”