Senatorul Costel Vicol: ”Legile educației exclud copiii cu CES din învățământul de masă! ”

Senatorul USR de Tulcea, Costel Vicol, acuză că noile legi ale educației, votate ieri de coaliția guvernamentală în Senat, sunt discriminatorii pentru copiii cu nevoi educaționale speciale.

Într-o declarație politică, senatorul Costel Vicol arată că noile legi vor conduce la marginalizarea acestor copii, la scoaterea acestora din învațământul de masa, amintind și că USR s-a opuns încălcării oricăror drepturi constituționale, drepturi democratice ale acestor copii și ale familiilor lor, votând împotriva proiectului de lege propus de Ligia Deca și susținut de coaliția de guvernământ.
 
Costel Vicol: Dorim incluziune, nu dorim să ne reîntoarcem în vremurile de tristă amintire, când dizabilitatea era ascunsă, persoanele cu dizabilități aveau parte de tratamente inumane, nu aveau drepturi, căci nu erau considerați oameni. Educaţia incluzivă porneşte de la convingerea că dreptul la educaţie este unul din drepturile fundamentale ale omului şi temelia unei societăţi drepte”
 
În declarația sa politică, senatorul USR de Tulcea arată că noile legi ale educaței încalcă flagrant dreptul fundamental la educaţie incluzivă al acestor copii, drept prevăzut în Constituţia României și în legislația UE (Convenţia din 1989 cu privire la drepturile copilului, Convenţia ONU din 2007 privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, Carta socială europeană și Carta drepturilor fundamentale a UE).
Iată, în continuare, textul integral al declarației politice:
 
 
”Legile educației exclud copiii cu CES din învățământul de masă!
 
Domnule Prim-Ministru, doamnă Ministru a Educației,
Stimați colegi,
 
După cum știm cu toții s-au votat în Senat noile proiecte ale Legile Educației. Adoptarea pe repede înainte a legilor educației este un lucru extrem de grav, practic am putea spune că are loc un atentat la viitorul nostru ca națiune.
Știați că legea învățământului preuniversitar, denumită generic ”România Educată” nu este altceva decât un amalgam de texte discriminatorii la adresa copiilor cu nevoi educaționale speciale (CES)?
 
Constat cu stupoare faptul că, în secolul XXI se dorește marginalizarea acestor copii, scoaterea acestora din învațământul de masă și perceperea unor tarife pentru educația acestor nepăstuiți ai sorții. Nu se poate invoca lipsa bazei materiale și a resurselor la înscrierea unui copil CES în școala de masă, ca refuz al înregimentării acestuia în instituția de învățământ. USR s-a opuns încălcării oricăror drepturi constituționale, drepturi democratice ale acestor copii și ale familiilor lor.
 
Elevii cu dizabilități au dreptul să învețe în orice școală, însă cu această lege pe masă, orice director de școală va putea refuza părinții copiilor cu CES. Menținerea acestei propuneri de modificare ar duce la creșterea semnificativă a riscului de excluziune școlară.
 
Un exemplu concret îl reprezintă, printre altele, noua formă a articolului 68 alin. (11) propusă de ministerul educației, care prevede că „Înmatricularea beneficiarilor primari cu CES într-o unitate de învățământ de masă se face doar în situația în care aceasta dispune de resursă umană și bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin și itinerante”
 
Știați că prin această modificare se încalcă flagrant dreptul fundamental la educaţie incluzivă al acestor copii, drept prevăzut în Constituţia României și în legislația UE (Convenţia din 1989 cu privire la drepturile copilului, Convenţia ONU din 2007 privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, Carta socială europeană și Carta drepturilor fundamentale a UE).
Deși a fost foarte din scurt, USR-ul a reușit să depună la Comisii mai multe amendamente prin care a încearcat să remedieze răul făcut. Am încercat să oprim acest drum al izolării, închiderii, al scoaterii acestor copii din școlile de masă. 
 
Referitor la situația copiilor cu CES s-a propus prin amendament modificarea alineatului 11 din art. 68, forma corectă fiind aceea că: ”Înmatricularea beneficiarilor primari cu CES într-o unitate de învăţământ de masă se face cu asigurarea resursei umane şi a bazei materiale corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin şi itinerante.”
 
Dorim incluziune, nu dorim să ne reîntoarcem în vremurile de tristă amintire, când dizabilitatea era ascunsă, persoanele cu dizabilități aveau parte de tratamente inumane, nu aveau drepturi, căci nu erau considerați oameni. Educaţia incluzivă porneşte de la convingerea că dreptul la educaţie este unul din drepturile fundamentale ale omului şi temelia unei societăţi drepte
 
Copiii cu CES au nevoie de sprijinul nostru al tuturor pentru a avea acces la educație. Școlile trebuie să ofere şanse egale la educaţie fiecărui copil, indiferent de posibilităţile sale de învăţare, participare şi dezvoltare, iar comunitatea trebuie și ea pregătită să accepte nevoile acestor copii.
 
Din păcate, USR este singurul partid din opoziție care a încercat să ia măsuri de corectare a acestor grave derapaje din sistemul de învățământ. Împreună cu părinții acestor elevi, sprijiniți de cadrele didactice, am sperat că vom reuși să stopăm această mare nedreptate, aceasta lege a învățământului preuniversitar care a primit sute de amendamente si care în asemenea condiții ar fi trebuit rescrisă în totalitate!
 
Dată fiind importanţa deosebită a acestor proiecte legislative, date fiind nemulțumirile și semnalele venite din partea cadrelor didactice, nemulțumite de sistemul de salarizare, consider că adoptarea lor pe repede înainte, fără o dezbatere serioasă care să permită desfăşurarea unui proces legislativ de calitate nu a făcut altceva decât să aducă grave prejudicii sistemului educational, afectând practic viitorul copiilor noștri și chiar viitorul nostru ca nație.”
 


Go to top