Senatoarea USR de București, Anca Dragu, face un rechizitoriu acid măsurilor propuse de Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, măsuri care vin în contradicție flagrantă cu obiectivele asumante în programul prezidențial ”România educată”.
Într-o declarație politică, Anca Dragu atată că eliminarea burselor de merit pentru elevii de clasa a V-a și anularea celor rurale pentru elevii de liceu care învață în altă localitate decât cea de domiciliu sunt o eroare gravă. La fel, bâlbîielile privind transportul elevilor navetiști la licee, au fost de natură de a confuzii și tensiuni.
Anca Dragu: ”Ce vină au acești copii care au nevoie de sprijin pentru a-și făuri un viitor mai bun? În loc să diminuăm, prin aceste decizii se adâncesc disparitățile dintre mediul rural și cel urban și, în plus, vor contribui la creșterea ratei abandonului școlar, deja prea ridicată. Las fel, problema transportului, o nebuloasă pentru acești birocrați înțepeniți în birouri. Pur și simplu, nu sunt în stare să implementeze un sistem corect, transparent și echilibrat de decontare a abonamentelor elevilor.”
În declarația sa politică, Anca Dragu, senatoare USR de București, enumeră și alte erori sau omisiuni în legile educației naționale propuse de Sorin Cîmpeanu: evaluările la toate materiile în primele două săptămâni, nici măcar UN program pilot de eliminare a învățământului în două sau trei schimburi, în timp ce programul ”Masa Caldă în Școli”, aprobat prin OUG 72/2016, a rămas în stadiu de program pilot, fiind cârpit la începutul fiecărui an școlar în funcție de voința decidenților nu în funcție de nevoile elevilor.
Iată, în continuare, textul integral al declarației politice:
Birocrații “specialiști” din sistemul educațional, central și local, au adus haosul în școli
Proiectul “România Educată” trebuie să aibă ca rezultat exact ceea ce și-a propus, și anume să ridice nivelul de educație al elevilor, să ridice nivelul actului didactic și să redea învâțământului din România acea verticalitate de care are nevoie.
În ceea ce privește procesul și prestanța actului didactic, acesta va fi mult mai aproape de așteptări și de standardele cuvenite dacă deciziile și schimbările care privesc acest domeniu vor fi luate cu mai multă responsabiulitate.
Ori de câte ori văd decizii eronate, care influențează negativ educația copiilor noștri, devin un critic dur la adresa decidenților.
1. E total incorectă eliminarea burselor de merit pentru elevii de clasa a V-a și anularea celor rurale pentru elevii de liceu care învață în altă localitate decât cea de domiciliu.
Ce vină au acești copii care au nevoie de sprijin pentru a-și făuri un viitor mai bun? În loc să diminuăm, prin aceste decizii se adâncesc disparitățile dintre mediul rural și cel urban și, în plus, vor contribui la creșterea ratei abandonului școlar, deja prea ridicată.
2. Transportul elevilor este, deja de ceva vreme, din păcate, o nebuloasă pentru acești birocrați înțepeniți în birouri. Pur și simplu, nu sunt în stare să implementeze un sistem corect, transparent și echilibrat de decontare a abonamentelor elevilor.
3. Evaluările la toate materiile în primele două săptămâni sunt necesare și dorite de toți părinții și dascălii responsabili. Dar nu poți să iei o decizie care implică suplimentarea orelor de muncă ale profesorilor fără o consultare obiectivă și transparentă cu aceștia, astfel încât să ajungi la un sistem echilibrat între responsabilități, sarcini sporite și nivelul de remunerare, de recompensare.
În total, sunt aproximativ 30 de teste. Vor arăta cu siguranță, prin rezultate, nivelul de pregătire al elevilor și ar trebui să constituie o bază pentru profesori și părinți în organizarea într-un mod corect a procesului de învățământ.
Dar se ridică întrebarea: cât de bine vor fi aceste teste corectate și cât vor ajuta profesorii epuizați și nemulțmiți?
4. Nu am regăsit în proiectul Ministerului Educației nici măcar un program pilot de eliminare a învățământului în două sau trei schimburi. Un învățământ eficient este acela într-un singur schimb, în care unitatea de învățământ preia copilul de dimineață și, împreună cu dascălii, desfășoară activitați curiculare și extracuriculare până în a doua jumatate a zilei, când parintele termină programul și poate prelua copilul.
5. Copiii încă nu au acces la condiții normale de școală și la o alimentație sănătoasă și completă. Programul Masa Caldă în Școli, aprobat prin OUG 72/2016, a rămas în stadiu de program pilot, fiind cârpit la începutul fiecărui an școlar în funcție de voința decidenților nu în funcție de nevoile elevilor. În mod surprinzător chiar Ministerul Educației s-a opus permanentizării acerstui program.
Domnule ministru, sunteți dator să faceți o mai corectă selecție a specialiștilor și e necesar să îi scoateți din sistemul educațional pe cei care produc decizii greșite!”