Senatorul USR de Suceava Geoge Mîndruță a depus o inițiativă legislativă care condiționează reducerea perioadei de suspendare a carnetului de conducere și de achitarea amenzii pentru fapta săvârșită.
Astfel, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce se va reduce, la cererea titularului, dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții:
a) a fost declarat admis la testul de verificare a cunoaşterii regulilor de circulaţie;
b) a obţinut permisul de conducere cu cel puţin un an înainte de săvârşirea faptei;
c) prezintă dovada achitării amenzii aplicate pentru săvârșirea contravenției care a determinat suspendarea dreptului de a conduce.
În termeni practici, șoferul nu se poate înscrie la textul de verificare a cunoașterii legislației rutiere decât după ce a plătit amenda.
Conform statisticilor, la nivelul Uniunii Europene, România conduce în clasamentul privind rata accidentelor mortale pe șosele, cu peste dublul față de media europeană.
George Mîndruță: „Neplata amenzii nu poate fi decât dovada unui comportament rău intenționat. Prin urmare, clemența acordată în momentul reducerii perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce trebuie realizată și în baza unui act moral de recunoaștere a faptei, dovedit prin achitarea amenzii. De asemenea, măsura ar putea contribui și ea la conștientizarea în rândul șoferilor a pericolului la care se expun și la care îi expun și pe ceilalți participanți la trafic prin încălcarea regulilor rutiere.”
Sistemul contravențional românesc prezintă o eficiență scăzută și din cauză că sancțiunea amenzii contravenționale aplicate titularului permisului de conducere nu își atinge scopul, respectiv acela de a-l îndrepta pe contravenient și de a preveni săvârșirea unor contravenții, pe viitor.
În plus, sistemul de colectare a amenzilor contravenționale rutiere este deficitar chiar dacă în ultimii ani există și posibilitatea de a plăti jumătate din sumă în termen de 15 zile.