În România, numărul studenților cu dizabilități reprezintă 0,17% din numărul total al studenților – asta, și pentru că învățământul superior nu le este accesibil.
„Tinerii cu dizabilități vor să învețe, dar, pentru ei, drumul către educație este plin de obstacole. Tocmai de aceea, o mare parte dintre aceștia aleg să nu se înscrie la facultate. Accesibilizarea clădirilor și a suporturilor de curs, participarea online la anumite cursuri pentru tinerii nedeplasabili, toate acestea țin de decență, iar apoi de respect și incluziune! Din păcate, putem număra pe degetele unei mâini facultățile care au o rampă de acces. De alte dotări sau măsuri specifice nici nu putem discuta încă”, a declarat senatoarea Silvia Dinică, membră în Comisia pentru învățământ.
Inițiativa senatoarei Silvia Dinică vizează crearea unui mediu academic incluziv și adaptat nevoilor specifice ale studenților și, totodată, se asigură că toți tinerii au șanse egale la educație și succes academic.
Cele mai importante prevederi ale inițiativei sunt:
- accesibilizarea clădirilor și a dispozitivelor din universități, spre exemplu rampe de acces, lifturi, calculatoare adaptate etc, precum și a materialelor educaționale (suporturi de curs)
- instruirea unor persoane responsabile care să sprijine studenții pentru a accesa serviciile dedicate lor, precum și specialiști care să îi îndrume în cadrul cursurilor, după caz
- dreptul de a participa în format online la cursuri și seminare atunci când nu se pot deplasa la facultate din cauza dizabilității lor sau când campusul universitar nu este accesibilizat
- dreptul la gratuitate pentru căminele universităților
- creșterea costului standard mediu per student prin aplicarea unui coeficient crescut la calcularea lui, pentru ca universitățile să aibă mai multe resurse în vederea sprijinirii acestor studenți.
Proiectul de lege este rezultatul a două dezbateri publice, alături de ONG-uri de profil și tineri cu dizabilități, respectiv de universitățile din România. Concluzia dezbaterilor a fost necesitatea unui cadru legislativ complet, care să le dea cu adevărat tinerilor cu cerințe educaționale speciale și celor cu dizabilități posibilitatea de a urma studii superioare la ei în țară.
De asemenea, conform inițiativei, universitățile vor avea centre specializate în monitorizarea și implementarea măsurilor de protecție a studenților cu dizabilități.
„Acești tineri au fost invizibili pentru statul român mult prea mult timp. Fiecare dintre ei e plin de potențial și de dorința de a-și croi un viitor independent. Este datoria noastră să le oferim acces egal la oportunitățile de care au parte toți studenții din România”, conchide senatoarea Silvia Dinică.