Senatorul USR Costel Vicol: ”Încă un șantier naval este pe cale să dispară din neglijența Coaliției PSD-PNL!”

Senatorul USR de Tulcea, Costel Vicol acuză guvernul PSD și PNL de neglijență crasă în cazul Șantierului Naval Damen-Mangalia  care a rămas fără comenzi și este pe punctul de a se închide.
 
Într-o declarație politică, senatorul USR Costel Vicol atrage atenția că peste 1500 de oameni lucrează la șantierul naval din Mangalia, iar de veniturile lor mai depind încă câteva mii de oameni din municipiul-stațiune, comuna Limanu și alte localități din apropiere.

Costel Vicol: ”Statul român este acționar majoritar la Mangalia așa că trebuie să asigure conducerea operațională și managerială a șantierului, să vină cu finanțare, să caute comenzi și să plătească salariile.”
 
În declarația sa politică, senatorul USR de Tulcea, Costel Vicol adresează un apel, în special senatorilor PSD și PNL de Constanța și de Tulcea de a înțelege că situația dramatică de la Șantierul Naval Damen Shipyards Mangalia – 2 Mai ar putea afecta economia și zona de sud a Dobrogei, generând crize sociale ce ar afecta atât Constanța cât și Tulcea. ”Trebuie să fim uniți și să depunem eforturi comune pentru situația salariaților de la Damen” conchide Costel Vicol.
 
Iată, în continuare, textul integral al declarației politice:
 
“ Încă un colos industrial este pe cale să se prăbușească din neglijența Coaliției PSD-PNL !
 
Domnule Preşedinte,
Doamnelor și domnilor senatori !

De la momentul fatidic Decembrie 1989, multe dintre marile fabrici ale României au dat faliment, lăsând fără locuri de muncă sute de mii de oameni, în timp ce utilajele au fost vândute la fier vechi, iar pe locul lor au fost construite mall-uri și cartiere rezidențiale. Este scenariul la care am fost martori în cei peste 25 de ani de guvernare a celui care s-a numit fie FSN, PDSR și mai nou PSD.  Aceeași soartă se pare că va avea și șantierul naval la granița municipiului Mangalia, Damen Shipyards Mangalia, unde lucrează peste 1500 de oameni, iar de veniturile lor mai depind încă câteva mii de oameni din municipiul-stațiune, comuna Limanu și alte localități din apropiere.

Investitorul privat de acolo, compania olandeză Damen Holding BV, a anunțat în august că a luat decizia de a se retrage, iar statul român trebuie acum să se ocupe de tot, să asigure salariile oamenilor și să atragă comenzi care să țină șantierul funcțional.

În 2018, investitorul de atunci, compania coreeană Daewoo, a decis să rezilieze contractul, iar pachetul majoritar de 51% din acțiuni a fost cumpărat de olandezii de la Damen.

Firma olandeză a negociat stingerea datoriilor societăţii de peste 750 milioane de euro şi a donat partenerului român, Şantierul Naval 2 Mai, un pachet majoritar de acţiuni în schimbul obţinerii conducerii administrative şi executive.

Pentru că era prima situație de acest gen, în legislația privind guvernanța corporativă în companiile de stat a fost introdusă o excepție potrivit căreia investitorul privat putea să dețină controlul operațional al companiei, dacă asigura capital, know-how, tehnologie, comenzi şi contracte.

Anul acesta, legislația privind guvernanța corporativă a fost modificată din nou, prin Legea 187/2023, aceasta fiind unul dintre jaloanele impuse de PNRR. Noua lege, inițiată tocmai de către Guvernul PSD-PNL condus de Marcel Ciolacu nu a mai preluat și excepția unde se încadra Șantierul Damen Mangalia. În timpul dezbaterii din cele două Camere ale Parlamentului, Ministerul Economiei a venit cu un amendament prin care avertiza că o plecare a Damen va duce la executarea statului român și la grave probleme economico–sociale în toată Dobrogea. Amendamentul nu a fost votat de către actuala Coaliție Guvernamentală, iar olandezii, considerând că s-a încălcat memorandumul din 2018 vor închidă afacerea de la Mangalia, păstrând doar șantierul naval de la Galați.

Compania a convocat o adunare generală extraordinară a acționarilor pentru 14 noiembrie, în care cere statului „suplimentarea finanțării pentru anul 2023 și suport în finanțare", după cum arată convocatorul AGEA, publicat în Monitorul Oficial.

Potrivit informațiilor din presa centrală și locală,  o convocare similară a acționarilor a avut loc pe 11 septembrie, iar atunci reprezentanții statului ar fi refuzat să acorde finanțarea cerută. În aceste condiții, ar exista riscul ca șantierul să rămână fără bani de salarii în câteva luni, iar oamenii din zonă fără venituri.

Acum, statul român, fiind acționar majoritar, trebuie să asigure conducerea operațională și managerială a șantierului din Mangalia, să vină cu finanțare, să caute comenzi și să plătească salariile.
Stimați colegi, în special senatori de Constanța și Tulcea care proveniți din arcul guvernamental, vă adresez apelul de a înțelege că situația dramatică de la Șantierul Naval Damen Shipyards Mangalia – 2 Mai ar putea afecta economia și zonei de sud a Dobrogei cu efecte prin crearea unei crize sociale ce ar afecta atât Constanța cât și Tulcea. Nu sunt un om care să creez panică dar avem o situație în care rolul senatorilor PSD, PNL și chiar din Opoziție ( USR și AUR) este hotărâtor pentru salvarea acestui obiectiv de interes național și trebuie să fim uniți și să depunem eforturi comune pentru situația salariaților de la Damen.”
 


Go to top