Într-o declarație politică, Senatorul USR de Cluj, Cristian Bordei, acuză coaliția de guvernământ pentru că legile educației, care au for promovate ca o reformă de care România are nevoie, nu reformează, în realitate, nimic ci doar pregătesc elevii să fie buni executanți. Proiectul reformei educației nu stimulează nici creativitatea, nici gândirea critică, ci doar „roboți care urmează ordine”.
Senatorul USR Cristian Bordei susține că propunerile sunt neclare, iar pachetul legislativ nu răspunde nevoilor reale din societate.
Cristian Bordei: „În special, mă preocupă reducerea finanțării educației și suprasolicitarea profesorilor, care afectează negativ calitatea învățământului. În timp ce recunoaștem nevoia de reformă și modernizare a sistemului de educație, este important ca aceste schimbări să fie făcute în mod responsabil și să fie realizate în beneficiul elevilor și al societății în general.”
În declarația politică, senatorul USR Cristian Bordei arată că doar o reformă reală a sistemului poate conduce la schimbare. Este nevoie să pregătim elevii pentru viața reală, „să construim o societate cu o cultură generală vastă, o societate mai inovatoare și mai progresistă”.
Iată, în continuare, textul integral al declarației politice:
„Educația românească - între teorie și robotizare, între executanți și lideri
Astăzi, doresc să abordez o problemă care ne afectează pe toți: sistemul de educație românesc. În prezent, suntem martorii unei situații în care sistemul nostru de educație produce absolvenți care sunt buni executanți, școala românească nefiind în stare să stimuleze creativitatea și gândirea critică a acestora. Astfel, sistemul nostru de educație îi pregătește pe elevi și studenți pentru a deveni roboți care urmează ordine, dar nu și pentru a deveni lideri și inovatori. Modul în care este orientat, preponderent spre teorie și cu prea puțină practică, este îngrijorător.
Această problemă este cu atât mai importantă cu cât sistemul de educație are un rol esențial în dezvoltarea societății, creșterea economiei și progresul națiunii. Este important ca sistemul de educație să pună accentul pe dezvoltarea gândirii critice și creative, pe înțelegerea realității sociale și economice și pe furnizarea unor competențe relevante și practice - ceea ce, din nefericire, nu se întâmplă în actuala școală românească.
De asemenea, sistemul nostru de educație nu este adaptat la nevoile elevilor cu dizabilități sau cu nevoi speciale. Acești elevi sunt de cele mai multe ori marginalizați sau ignorați de sistemul nostru de educație, ceea ce poate duce la pierderea unui potențial valoros.
În prezent, discutăm despre o nouă Lege a educației. Cu toate acestea, există o problemă majoră cu aceasta: se concentrează prea mult pe disciplină și pe controlul elevilor, în loc să încurajeze gândirea critică și creativitatea. În același timp, acest set de legi propune o reformă a examinării și evaluării elevilor, dar propunerile sunt încă neclare și pot duce la o mai mare rigiditate și control în sistemul de educație. În special, mă preocupă reducerea finanțării educației și suprasolicitarea profesorilor, care afectează negativ calitatea învățământului. În timp ce recunoaștem nevoia de reformă și modernizare a sistemului de educație, este important ca aceste schimbări să fie făcute în mod responsabil și să fie realizate în beneficiul elevilor și al societății în general.
În concluzie, este necesar să reformăm sistemul de educație și să îmbunătățim accesul la o educație de calitate pentru toți elevii, indiferent de mediul social sau de dizabilități. Este important să încurajăm gândirea critică și creativitatea, să le dezvoltăm abilitățile sociale și de comunicare și să pregătim elevii pentru lumea reală. Prin aceste schimbări, vom putea să construim o societate cu o cultură generală vastă, o societate mai inovatoare și mai progresistă. Prin aceste schimbări, ne vom evidenția la nivel internațional, vom crește adevărați lideri ai societății și cetățeni cu spirit civic.”