Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Senatorul USR Remus Negoi: ”Interimatele la conducerea Serviciului de Ambulanță Județean Constanța este sursă de abuzuri”

 Senatorul USR de Constanța, Remus Negoi, argumentează că interimatele la conducerea instituțiilor de stat sunt surse de abuzuri. Într-o declarație politică, senatorul Remus Negoi dă ca exemplu situația de la Serviciul de Ambulanță Județean Constanța și cere Ministrului Sănătății să intervină.
 
Remus Negoi: ”Când veți trimite Corpul de Control al Ministrului Sănătății la SAJ Constanța, pentru a verifica situația extrem de tensionată de acolo și a emite un raport complet asupra acesteia? Când veți pune la dispoziție raportul Corpului de Control al Ministrului Sănătății, cu măsuri concrete care se vor lua pentru a asigura un climat normal de muncă într-o instituție atât de importantă precum un Serviciu de Ambulanță?”
 
În finalul declarației sale politice, senatorul USR de Constanța, Remus Negoi, arată că sănătatea oamenilor nu trebuie să fie scoasă la mezat și nici obiectul ambițiilor personale sau politice.
 
Iată, în continuare, textul integral al declarației politice.
 
”Situația abuzurilor conducerii interimare a Serviciului de Ambulanță Județean Constanța
 
Domnule Ministru Alexandru RAFILA,
Vă semnalez o serie de abuzuri în serviciu și încălcări grave ale conduitei față de angajați, practicate de conducerea interimară a SAJ Constanța (Serviciul de Ambulanță Județean Constanța), așa cum mi-au fost semnalate:
 
  1. “Un prim aspect pe care vrem sa-l semnalăm este acela că mediul de lucru creat de actuala conducere interimara este profund viciat din cauza tentativelor de intimidare, hartuire morală și psihologica si a atitudinii abuzive a conducerii fata de proprii angajati, precum si discreditarea acestora prin diverse metode : solicitarea în mod evident tendențios de note explicative pentru tot felul de asa zise nereguli, urmarirea angajațior pe camerele de supraveghere care sunt montate peste tot in spatiile comune precum și in exterior, intarzierea nejustifivata a semnarii documentelor solicitate de catre angajati (adeverinta de vechime, adeverinta care atesta calitatea de salariat), lipsa comunicarii dintre angajati si superiori in scopul expunerii problemelor curente aparute, comunicare ce ar conduce la identificarea de solutii viabile; conducerea agreează modalitatea de comunicare in scris din partea angajatilor pentru orice problema aparuta,  fapt care conduce la o stare de tensiune provocata de teama de a nu devenii martor sau chiar vinovat în comisia de disciplina.
  2. Prezența la program a doamnei manager general interminar, precum si a d-nei director medical interimar nu este ca pentru toți ceilalti angajati ai instituției dumnealor plecând din unitate după propriul lor program, dimineața după ora 9:30, motiv pentru care secretariatul este nefuncțional. Acest aspect a fost sesizat și de către persoane din alte institutii care au venit pentru diverse motive la SAJ C-ta. Pana la sosirea uneia dintre cele doua d-ne din conducere, secretariatul este inchis, fapt care conduce la imposibilitatea inregistrarii oricarui document intern sau extern (documente urgente cum ar fi adeverintele pentru medic nu se pot transmite solicitantilor decat cu intarzieri care nu par a deranja conducerea unitatii).
Ca si cand nu ar fi fost suficient, a fost comunicat angajatilor, ca nota interna, un circuit al documentelor in ceea ce priveste eliberarea de adeverinte pentru medic, adica exact acelea care au un regim special de eliberare (angajatii cu probleme de sanatate au nevoie urgent de aceste documente pentru a se prezenta la consultatie si nu este normal si moral sa le fie ingradit acest drept doar din dorinta exacerbata de control a conducerii asupra persoanelor care solicita adeverinte).
 
Constituirea comisiilor de disciplina, pentru diferite spete, a devenit o practica a conducerii actuale, in scopul vadit de crea o stare tensionata si intimidanta fata de angajati.Faptul ca doamna director medical interimar detine si functia de consilier etic al unitatii, desemnat prin dispozitia managerului general interimar, precum și calitatea de presedinte în comisia de disciplina la nivel de instituție face ca orice incercare de mediere a unei situatii conflictuale sa fie sortita esecului. Ce fel de consiliere etica se poate realiza atata vreme cat aceeasi persoana urmează sa fie presedintele comisiei de dispiciplina care va analiza o presupusa fapta?
Situatia de incompatibilitate este evidenta, dar conducerea interimara nu pare a fi interesata de a ajuta angajatii.
  • Comisia de etica, coordonată de directorul medical interimar, nu a intreprins nici o acţiune in scopul solutionării unor sesizări venite din partea angajatilor sau a cetațenilor. Pentru situaţiile confictuale apărute în rândul personalului SAJ Cta, care au fost convocate la cercetare disciplinara, nu a fost initiata nici o sedinţă de mediere care ar fi putut sa aplaneze conflictul. Subliniem că, la solicitarea directorului medical interimar, managerul general interimar a facut diferite plangeri la Politie si Parchet mai multor colegi, in spete mai mult sau mai putin reale, in vederea destabilizarii angajatilor, fapt unic in istoria SAJ C-ta.
  • Avocatul colaborator al institutiei, care are incheiat cu SAJ Cta un contract de prestari de servicii pentru acordare asistenta juridica, face parte din comisia de cercetare disciplinara cu drept de a propune sanctiuni. Concluzia care se trage din acest lucru este ca avocatul colaborator consiliaza exclusiv conducerea, in nici un  caz angajatii. În lipsa unui jurist angajat, contractul de prestari servicii cu un avocat se presupune ca se incheie în asa fel incat toti angajatii sa aiba acces la acesta asistenta de specialitate. La SAJ Cta nu se poate vorbi despre asa ceva, avocatul colaborator serveste exclusiv intersele conducerii în detrimentrul angajatilor.
  1. Comisiile de disciplina se convoaca preferential în functie de afinitati (pentru situatii din teren nu, pentru comportament agresiv si neadecvat nu, aducere de injurii nu), toate acestea pentru faptul ca cei in cauza fac parte din cei favorizati.
  2. De la momentul numirii in functie de catre Ministerul Sanatatii a actualei conduceri interimare și anume din luna aprilie 2022, Raportul de garda zilnic ce avea loc dimineata la ora 7 la schimbul de tura, asa cum prevede legislatia, nu se mai desfasoara. In cadrul acestui Raport de garda erau prezentate si se discutau problemele aparute in ultimele 24 ore si se facea planificarea pentru ziua in curs a activitatii medicale. Actuala conducere interimara agreeaza comunicarea pe diferite grupuri de whatsup care, desi au fost create in vederea informarii, au ajuns sa fie un spatiu in care anumiti angajati provoaca discutii care nu au legatura cu scopul grupului si a activitatii de acordare de asistenta medicala de urgenta.
  3. Strategia de management a actualei conducerii nu este una bazata pe performanta si profesionalism, ea avand ca repere doar razbunarea personala fata de anumiti angajati considerati neloiali, hartuirea morala și discriminarea. Controalele la autosanitare nu se mai efectueaza,  nu se verifica periodic aparatura medicala, nu se verifica trusele de medicamente, nu s-au facut controale la  nici o substație in tot acest timp, toata activitatea se rezuma la discutii cu usile inchise in biroul managerului general interimar. Sunt chemati la discutii anumiti angajati care, ulterior, ajung sa fie pusi in situatia de a formula note explicative sau de a-si incrimina colegii. Se emit convocari la comisia de disciplina, care sunt comunicate prin tot felul de metode de comunicare, la ore tarzii din noapte. Se emit diferite adrese si plangeri la politie, parchet sau  tribunal, care au ca subiect angajatii SAJ C-ta.
  4.  
  5.  
  6. Cu toate ca exista un Compartiment de Formare Profesionala, unde este angajat cu jumatate de norma acelasi salariat si anume  directorul medical interimar al institutiei, acesta nu desfasoara faptic cursuri de formare profesionala pentru personalul operativ, situatie care conduce la necesitatea platii diferitelor cursuri din partea asistentilor medicali in vederea obtinerii avizului de libera practica.  Managerul general interimar cunoaste indeaproape activitatea d-nei director medical interimar, acestea fiind practic nedespartite si in aceste conditii confirma si aproba in vederea platii pontajul acesteia pentru activitatea de formare profesionala. Acest fapt conduce la plati nejustificate din Bugetul Statului, lucru constatat si mentionat si in raportul Curtii de Conturi din anul 2022.
Desi a fost facuta o recomandare in acesta speta, d-na manager general interimar care ar fi trebuit sa ia o decizie in privinta acestor plati considerate nejustificate, alege sa puna totul sub tacere.
  1. Pe perioada controalelor efectuate in unitate de catre echipele de control a organelor abilitate,  nici un angajat nu a avut acces la echipa de control, toate documentele au fost transmise strict prin doamna manager general interimar, la solicitarea expresa a acesteia printr-un inscris care a fost adus la cunostinta imediat dupa sosirea organelor de control in unitate. Motivele pentru care aceasta a dorit sa cunoasca toate documentele solicitate de catre organele de control este unul foarte clar si anume acela de a putea sa intervina asupra lor daca ceva nu era in favoarea dansei.
Chiar si in aceste conditii, ulteriorprimirii rapoartelor de control, personalul TESA a fost acuzat verbal si in scris de faptul ca ar fi pus la dispozitie documente care au reprezentat nereguli in activitate, insinuând ca anumiti angajati au un interes in a prezenta lucrurile deformat.Angajatilor mentionati le-au fost solicitate puncte de vedere, note explicative in ceea ce priveste derularea actitatii pe perioada controlului.
Toate aceste aspecte fac ca mediul de lucru din unitate sa fie unul ostil in care angajatii inteleg ca exista doua tabere - personal de executie si personal de conducere. Consideram ca acesta practica prin care s-a instalat o stare de tensiune, teama si frica de a fi tras la raspundere, duce la greseli umane (erori de redactare sau de operare) și nu este una benefica pentru desfasurarea in conditii normale a activitatilor zilnice.
Speram ca cele relatate va pot ajuta sa va faceti o imagine a mediului de lucru din instituatia noastra si ca veti putea sa ne ajutati in vederea restabilirii normalitatii in cadrul Serviciului de Ambulanta Judetean Constanta.”
 
Domnule Ministru, este imperios necesar să răspundeți la niște întrebări:  
  1. Când veți trimite Corpul de Control al Ministrului Sănătății la SAJ Constanța, pentru a verifica situația extrem de tensionată de acolo și a emite un raport complet asupra acesteia?
  2. Pe cale de consecință, puteți preciza când veți pune la dispoziție raportul Corpului de Control al Ministrului Sănătății, în privința abuzurilor semnalate, cu măsurile concrete care se vor lua pentru a asigura un climat normal de muncă într-o instituție atât de importantă precum un Serviciu de Ambulanță?
 
Domnule Ministru, ținând cont de cele de mai sus, vă solicit imperativ trimiterea Corpului de Control al Ministrului Sănătății la Serviciul de Ambulanță Județeană Constanța! Un astfel de Serviciu nu are nevoie de ambiții personale ale unei conducerii moral ilegitime!
 



Go to top