La 16 decembrie 2015, plenul PE de la Strasbourg a purtat o dezbatere cu privire la pregătirea Consiliului European din 17-18 decembrie 2015.
In intervenţia sa, preşedintelui COM, Jean-Claude Juncker, s-a concentrat pe implicațiile crizei migrației și soluțiile la nivel european. Crearea unei Agenții europene de protecție a frontierei și a coastei a fost prezentată ca o concretizare a angajamentului asumat în discursul privind Starea Uniunii, din septembrie 2015 privind protejarea Schengen și a liberei circulații. Gestionarea frontierelor externe ale UE reprezintă o prioritate, însă ”COM nu este guvernul UE”, de aceea când situația o impune și există amenințări clare la adresa securității europene, responsabilitatea trebuie să fie una comună a UE, bazată pe răspunsuri comune. Propunerea COM privind înființarea unei Agenții europene de protecție a frontierei și a coastei vine ca o consecință logică a imperativului de eliminare a lacunelor legate de securizarea frontierei externe, în condițiile în care abdicarea de la respectarea principiului liberei circulații este exclusă. SM își vor menține competențele legate de protejarea frontierei lor naționale-externe, intervenția Agenției fiind necesară numai dacă problemele persistă la anumite frontiere și SM nu au capacitatea de a-și soluționa vulnerabilitățile. COM propune ca noua structură să dispună de 1.000 de funcționari permanenți și de 500 de experți pentru aparatul de suport. De asemenea, Agenția va sprijini operațiunile de returnare a migranților ilegali, în baza unui manual privind practicile/procedurile în materia returnării.
De asemenea, preşedintelui Jean-Claude Juncker a subliniat angajamentul indiscutabil al COM de a proteja Schengen (”sub conducerea mea vom face tot posibilul pentru a proteja ce am construit”; ”libertatea și securitatea nu sunt antagonice, ci ne ajută să ne definim și apărăm identitatea și valorile”), indicând că o altă propunere a COM vizează amendarea Codului Frontierelor Schengen, pentru a asigura un control sporit asupra trecerilor frontierei Schengen, incluzând și cetățenii UE (”costuri inevitabile într-o lume plină de riscuri”).
Comisarul Dimitris Avramopoulos a arătat că Agenția va putea iniția operațiuni de returnare și asista SM în eliberarea documentelor de călătorie, fiind înființat în acest scop un Birou de returnări. Echipele europene de intervenție pentru operațiunile de returnare vor putea fi detașate/mobilizate în SM care întâmpină probleme, atât la solicitarea SM, cât și la inițiativa Agenției. În plus, COM propune stabilirea unui nou document european de călătorie în cadrul operațiunilor de returnare a cetățenilor unor state terțe, care ar trebui avut în vedere și în negocierile bilaterale ale SM cu terții asupra acordurilor de readmisie.
Cele mai vehemente critici au venit din partea Grupului Parlamentar al Verzilor, Ska Keller (DE) a arătat că o discuție pe fond necesită circularea în prealabil, formal a propunerii COM. Acesta a contestat statisticile privind intrările ilegale în UE în 2015, arătând că acestea se referă inclusiv la refugiați care în mod legal aveau și au și dobândit dreptul de a primi o formă de protecție în UE. A arătat că propunerea COM omite aspecte esențiale, precum consecințele în cazul SM care refuză să primească solicitanți de azil. De asemenea, rămâne neclar dacă mandatul viitoarei Agenții acoperă și frontierele aeriene, ce așteptări are COM în legătură cu SM care vor fi obligate să accepte cedarea suveranității în beneficiul Agenției sau aspectele de jurisdicție.
În numele EFDD, Diane James (UK) a criticat posibilitatea intervenției Agenției fără acordul prealabil expres al SM vizat, apreciind că COM speculează acest context pentru a-și consolida competențele (”European Union expansion”) și înființa noi agenții, pe banii europenilor plătitori de taxe. A arătat că astfel de abordări consolidează și mai mult opiniile pro-Brexit.