Senatorul USR de Iași, Cristi Berea, argumentează că rata analfabetismului funcțional și a abandonului școlar nu sunt cele mai mari probleme cu care se confruntă sistemul educațional din România ci lipsa de perspectivă de îmbunătățire a acestei situații.
Într-o declarație poltică, senatorul Cristi Berea susține că datele statistice și rezulatele înregistrate la Bacalaureat, în acest an, spun doar jumătate din povestea tragică a învățământului din România.
Cristi Berea: ”Realitatea este că mulți elevi abandonează școala până la 15 ani, din diferite motive precum necesitatea de a munci. Rata abandonului școlar este de 15% în România, mult peste media de 10% a Uniunii Europene. Așadar, rata analfabetismului funcțional este foarte posibil mai mare în realitate. Cu toate aceste cifre dramatice, rata analfabetismului funcțional și a abandonului școlar nu este cea mai mare problemă a sistemului educațional din România. Cea mai mare problemă este faptul că nu avem nici o perspectivă de îmbunătățire a acestei situații.”
La finalul declarației sale politice, senatorul USR de Iași, Cristi Berea, anunță că va depune o interpelare la Ministerul Educației pentru a propune realizarea unor statistici care să arate situația reală a învățământului din România în acest moment și pentru a afla care sunt planurile pentru a îmbunătăți viitorul elevilor care se înscriu în câteva luni în clasa I.
Iată, în continuare, textul integral al declarației politice:
„Cea mai mare problemă este lipsa de perspectivă!”
Cu ocazia publicării rezultatelor de la examenul de Bacalaureat de anul acesta, este momentul să evaluăm încă o dată unde ne aflăm cu sistemul educațional din România. Domnul Sorin Câmpeanu a declarat acum mai bine de o lună faptul că în țară calitatea educației a ajuns într-un punct minim. Corect. După afișarea rezultatelor, datorită faptului că, statistic, notele sunt mai bune decât cele din anii anterior, trebuie să nu cădem în plasă și să conștientizăm că nu aceasta este situația reală în România.
Numerele ne spun o altă poveste. Acum 12 ani, dintre cei peste 200.000 copii care intrau în clasa I, 58% dintre ei au abandonat școala, au rămas repetenți, nu s-au înscris să susțină examenul de bacalaureat sau, pur și simplu, nu au obținut o notă de trecere. 6 din 10 copii care au început școala acum 12 ani nu au obținut o diplomă de bacalaureat în această sesiune. Așadar, da, este corect faptul că aproape 85.000 copii își văd numele scris pe diplomă în acest moment, dar haideți să vorbim și despre cei 4 din 10 copii care nu au reușit.
De exemplu, în Ilfov, rata de promovabilitate a fost 52.9%, cu un număr foarte mic de candidați înscriși, doar 1.088. Un alt procentaj de 50% mai întâlnim când vorbim despre analfabetismul funcțional din România.
Acest număr nu este la fel de exact și probabil mult mai mare în realitate. Eșantionul pentru aceste statistici a fost selectat dintre elevii de 15 ani înscriși la școală în anul școlar în care a fost realizat. Realitatea este că mulți elevi abandonează școala până la 15 ani, din diferite motive precum necesitatea de a munci. Rata abandonului școlar este de 15% în România, mult peste media de 10% a Uniunii Europene. Așadar, rata analfabetismului funcțional este foarte posibil mai mare în realitate.
Cu toate aceste cifre dramatice, rata analfabetismului funcțional și a abandonului școlar nu este cea mai mare problemă a sistemului educațional din România. Cea mai mare problemă este faptul că nu avem nici o perspectivă de îmbunătățire a acestei situații. Voi depune o interpelare la Ministerul Educației pentru a propune realizarea unor statistici care să ne arate situația reală și tragică a învățământului din România în acest moment și pentru a afla care sunt planurile pentru a îmbunătăți viitorul elevilor care se înscriu în câteva luni în clasa I. ”